Forskjell mellom versjoner av «Kurskurs»

Fra Vitebok
Gå til: navigasjon, søk
(Ny side: '''UFERDIG''' 1. Klikk deg inn på kursadmin.org, og trykk på logg inn Fil:Kurs1.png 2. Trykk på Studieforbunder Næring og samfunn Fil:Kurs2.png 3. Skriv inn innloggingsinf...)
 
(la til merknad om at studieplanen "Brettspill" er erstattet av "Spill")
 
(11 midlertidige revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
'''UFERDIG'''
+
Lag et Kurs i 38 enkle steg! Husk at du må ha en bruker allerede for å gjøre denne prosessen. Se [[kurstilskudd]] for informasjon om dette.
 
+
==Del 1: Før kurset==
 
1. Klikk deg inn på kursadmin.org, og trykk på logg inn
 
1. Klikk deg inn på kursadmin.org, og trykk på logg inn
 +
 
[[Fil:Kurs1.png]]
 
[[Fil:Kurs1.png]]
  
 
2. Trykk på Studieforbunder Næring og samfunn
 
2. Trykk på Studieforbunder Næring og samfunn
 +
 
[[Fil:Kurs2.png]]
 
[[Fil:Kurs2.png]]
  
Linje 12: Linje 14:
  
 
4. Velkommen til KursAdmin! Her i velkomstskjermen er det veldig tomt (sånn er det bare). Trykk på "Kurs".
 
4. Velkommen til KursAdmin! Her i velkomstskjermen er det veldig tomt (sånn er det bare). Trykk på "Kurs".
 
  
 
[[Fil:Kurs4.png]]
 
[[Fil:Kurs4.png]]
Linje 24: Linje 25:
 
[[Fil:Kurs6.png]]
 
[[Fil:Kurs6.png]]
  
7.Da får vi opp en liste med kursplaner. Her finnes det mye rart (Marxistisk studiehelg, anyone?), men de som er laget innenfor Hyperion vil dukke opp først. Vi skal ha et brettspillkurs, så vi velger den ved å trykke på den gule pilen. Trykk gjerne på stjernen for å lagre favoritter om du vil.
+
7.Da får vi opp en liste med kursplaner. Her finnes det mye rart (Marxistisk studiehelg, anyone?), men de som er laget innenfor Hyperion vil dukke opp først. Vi skal ha et brettspillkurs (OBS: Denne studieplanen eksisterer ikke lenger, og er bakt inn i studieplanen "Spill"), så vi velger den ved å trykke på den gule pilen. Trykk gjerne på stjernen for å lagre favoritter om du vil.
 
[[Fil:Kurs7.png]]
 
[[Fil:Kurs7.png]]
  
 
8. Her står informasjon om kurset fra studieplanen for kurset. Trykk velg.
 
8. Her står informasjon om kurset fra studieplanen for kurset. Trykk velg.
 +
 
[[Fil:Kurs8.png]]
 
[[Fil:Kurs8.png]]
  
 
9. Vi fortsetter å fylle inn informasjon. Dette eksempelkurset er lagt opp som 2x4 timer fra 17-21 på to fredager. Start og slutttidspunkt skal henspeile dette. Man får ikke støtte for å ha timer uten lærer, så vi holder det til 8 timer med lærer, som er minimumsvarigheten. Deretter må vi velge sted. Trykk på forstørrelsesglasset.
 
9. Vi fortsetter å fylle inn informasjon. Dette eksempelkurset er lagt opp som 2x4 timer fra 17-21 på to fredager. Start og slutttidspunkt skal henspeile dette. Man får ikke støtte for å ha timer uten lærer, så vi holder det til 8 timer med lærer, som er minimumsvarigheten. Deretter må vi velge sted. Trykk på forstørrelsesglasset.
 +
 
[[Fil:Kurs9.png]]
 
[[Fil:Kurs9.png]]
  
 
10. Spillforeningen Både Kort og Bredt (ja, "Både" mangler i KursAdmin....) har allerede en håndfull steder liggende inne, men for en helt ny bruker vil denne siden være tom. Dropdown-menyren gir deg tilgang til Hyperions lokasjoner, f.eks. Frivillighetshuset. Trykk ny lokasjon.
 
10. Spillforeningen Både Kort og Bredt (ja, "Både" mangler i KursAdmin....) har allerede en håndfull steder liggende inne, men for en helt ny bruker vil denne siden være tom. Dropdown-menyren gir deg tilgang til Hyperions lokasjoner, f.eks. Frivillighetshuset. Trykk ny lokasjon.
 +
 
[[Fil:Kurs10.png]]
 
[[Fil:Kurs10.png]]
  
 
11. Vi fyller inn informasjon. Legg merke til de røde stjernene. Man trenger ikke å fylle inn Maks kapasitet for rommet man er i, liksom. Trykk lagre.
 
11. Vi fyller inn informasjon. Legg merke til de røde stjernene. Man trenger ikke å fylle inn Maks kapasitet for rommet man er i, liksom. Trykk lagre.
 +
 
[[Fil:Kurs11.png]]
 
[[Fil:Kurs11.png]]
  
 
12. Trykk deretter på den gule pilen for å velge lokasjonen.
 
12. Trykk deretter på den gule pilen for å velge lokasjonen.
 +
 
[[Fil:Kurs12.png]]
 
[[Fil:Kurs12.png]]
  
 
13. Velg rom
 
13. Velg rom
 +
 
[[Fil:Kurs13.png]]
 
[[Fil:Kurs13.png]]
  
 
14. Da har vi alt vi trenger! Trykk Lagre
 
14. Da har vi alt vi trenger! Trykk Lagre
 +
 
[[Fil:Kurs14.png]]
 
[[Fil:Kurs14.png]]
  
 
15. Trykk fortsett
 
15. Trykk fortsett
 +
 
[[Fil:Kurs15.png]]
 
[[Fil:Kurs15.png]]
  
 
16. Nå skal vi sette opp kursplanen. Som tidligere nevnt skal vi ha 4 timer på fredagen. Vi fyler inn 4 på fredagen og trykker lag kursplan.
 
16. Nå skal vi sette opp kursplanen. Som tidligere nevnt skal vi ha 4 timer på fredagen. Vi fyler inn 4 på fredagen og trykker lag kursplan.
 +
 
[[Fil:Kurs16.png]]
 
[[Fil:Kurs16.png]]
  
 
17. Systemet skjønner da basert på start og slutttidspunktet at det skal være to økter, og kursplanen er klar. Trykk fortsett.
 
17. Systemet skjønner da basert på start og slutttidspunktet at det skal være to økter, og kursplanen er klar. Trykk fortsett.
 +
 
[[Fil:Kurs17.png]]
 
[[Fil:Kurs17.png]]
  
 +
18. Deretter får vi opp en skjerm for deringering av [[kursbevis]]. Kursbevismodulen i KursAdmin er litt skranglete, så kursbevis må du nok lage selv manuelt uansett. Trykk Fortsett
 +
 +
[[Fil:Kurs18.png]]
 +
 +
19. Her skal vi legge til Læremidler på kurset. Dropdown-menyen gir tilgang til noen kategorier, men brettspill passer ikke helt inn i noen av dem. Her kan man da velge f.eks. "Nettressurs" fra dropdown og trykke legge til om det er relevant (veldig praktisk med [http://www.headlesshollow.com/downloads/games/ArkhamHorror_v7.pdf cheat sheets] til Arkham Horror.
 +
 +
[[Fil:Kurs19.png]]
 +
 +
20. Fyller inn brettspillet, da det er eneste læremiddel, og trykker fortsett
 +
 +
[[Fil:Kurs20.png]]
 +
 +
21. Her står det informasjon fra studieplanen. Du trenger ikke endre noe av dette. Trykk Lagre og avslutt.
 +
 +
[[Fil:Kurs21.png]]
 +
 +
22. Nå er kurset ferdig opprettet. Spre ordet! Når dere får påmeldinger, må dere legge deltakerne inn i KursAdmin. Trykk på Legg til deltaker
 +
 +
[[Fil:Kurs22.png]]
 +
 +
23. Søk deretter etter navnet på personen. Kanskje ligger de i databasen fra før av?
 +
 +
[[Fil:Kurs23.png]]
 +
 +
24. Ikke det nei... Trykk på Ny registrering.
 +
 +
[[Fil:Kurs24.png]]
 +
 +
25. Fyll inn nødvendig data pluss så mye ekstra du orker. Trykk Lagre
 +
 +
[[Fil:Kurs25.png]]
 +
 +
26. Trykk legg til på kurset. Husk at det må være minst to deltakere (kursholder teller ikke) for å få støtte. Gjenta steg 22. til 26. så mange ganger som nødvendig.
 +
 +
[[Fil:Kurs26.png]]
 +
 +
''Dette er alt du trenger å gjøre i forkant av kurset.''
 +
 +
==Del 2: Etter kurset==
 +
 +
27. Når kurset er ferdig trykker du på Frammøtereg.
 +
 +
[[Fil:Kurs27.png]]
 +
 +
28. Velg kursdagen fra dropdown-menyen og trykk Fyll inn deltakertimer*
 +
 +
*Her måtte jeg skifte dato bakover i tid ettersom man ikke kan registrere fremmøte før kursdagen er ferdig. Dette har ingenting å si for metoden.
 +
 +
[[Fil:Kurs28.png]]
 +
 +
29. Fyll inn deretter antall timer deltakeren deltok. Eksempel Navn er selvfølgelig en eksemplarisk kursdeltaker, og var der hele kvelden. Trykk Lagre
 +
 +
[[Fil:Kurs29.png]]
 +
 +
30. Da har Eksempel 50% tilstedeværelse. Velg så neste kursdag fra dropdown-menyen (det kan være du må vente en uke og typ, holde kursdagen først) og trykk på Fyll inn deltakertimer
 +
 +
[[Fil:Kurs30.png]]
 +
 +
31. Fyll så inn timene og trykk Lagre.
 +
 +
[[Fil:Kurs31.png]]
 +
 +
32. Da er vi klar for det økonomiske. Trykk på Økonomi
 +
 +
[[Fil:Kurs32.png]]
 +
 +
33.  Mat og sånn går under Andre kostnader, og kan ikke overskride 500 kr av utgiftene. Her kostet brettspillet 799 og mat og drikke 247. Til høyre ser du søknadsbeløpet som automatisk opprettes basert på lengden av kurset (8 timer * 75 kr/time = 600 kr).
 +
 +
[[Fil:Kurs33.png]]
 +
 +
34. Fyll inn kostnadene til kurset. Trykk Lagre.
 +
 +
[[Fil:Kurs34.png]]
 +
 +
35. Trykk på filer og notat
 +
 +
[[Fil:Kurs35.png]]
 +
 +
36. Her kan man legge inn mye forskjellig, men det mest relevante er å beskrive andre kostnader.
 +
 +
[[Fil:Kurs36.png]]
 +
 +
37. Beskriver kostandenene på en fancy måte
 +
 +
[[Fil:Kurs37.png]]
 +
 +
38. Da er vi ferdig! Trykk på Send til godkjenning for å søke om støtte. Det kan være urt å se gjennom at økonomifanen og frammøteregistreringsfanen er riktig før du sender inn.
  
 +
[[Fil:Kurs38.png]]
  
''To be continued...''
+
==Se også==
 +
* [[Kurs]]

Nåværende revisjon fra 21. apr. 2017 kl. 09:24

Lag et Kurs i 38 enkle steg! Husk at du må ha en bruker allerede for å gjøre denne prosessen. Se kurstilskudd for informasjon om dette.

Del 1: Før kurset

1. Klikk deg inn på kursadmin.org, og trykk på logg inn

Kurs1.png

2. Trykk på Studieforbunder Næring og samfunn

Kurs2.png

3. Skriv inn innloggingsinformasjon (har du ikke bruker? se Kurs) og trykk Logg inn

Kurs3.png

4. Velkommen til KursAdmin! Her i velkomstskjermen er det veldig tomt (sånn er det bare). Trykk på "Kurs".

Kurs4.png

5. Her i kursfanen får du op aktive kurs til venstre hvis du har noen. Vi skal nå holde et kurs, og da trenger vi å lage et nytt kurs. Trykk Nytt kurs.

Kurs5.png

6. Da får vi opp et salig skjema. Merk hvor det står røde stjerner. Her trenger vi ikke å fylle inn absolutt alt. Trykk på forstørrelsesglasst ved "Studieplan"

Kurs6.png

7.Da får vi opp en liste med kursplaner. Her finnes det mye rart (Marxistisk studiehelg, anyone?), men de som er laget innenfor Hyperion vil dukke opp først. Vi skal ha et brettspillkurs (OBS: Denne studieplanen eksisterer ikke lenger, og er bakt inn i studieplanen "Spill"), så vi velger den ved å trykke på den gule pilen. Trykk gjerne på stjernen for å lagre favoritter om du vil. Kurs7.png

8. Her står informasjon om kurset fra studieplanen for kurset. Trykk velg.

Kurs8.png

9. Vi fortsetter å fylle inn informasjon. Dette eksempelkurset er lagt opp som 2x4 timer fra 17-21 på to fredager. Start og slutttidspunkt skal henspeile dette. Man får ikke støtte for å ha timer uten lærer, så vi holder det til 8 timer med lærer, som er minimumsvarigheten. Deretter må vi velge sted. Trykk på forstørrelsesglasset.

Kurs9.png

10. Spillforeningen Både Kort og Bredt (ja, "Både" mangler i KursAdmin....) har allerede en håndfull steder liggende inne, men for en helt ny bruker vil denne siden være tom. Dropdown-menyren gir deg tilgang til Hyperions lokasjoner, f.eks. Frivillighetshuset. Trykk ny lokasjon.

Kurs10.png

11. Vi fyller inn informasjon. Legg merke til de røde stjernene. Man trenger ikke å fylle inn Maks kapasitet for rommet man er i, liksom. Trykk lagre.

Kurs11.png

12. Trykk deretter på den gule pilen for å velge lokasjonen.

Kurs12.png

13. Velg rom

Kurs13.png

14. Da har vi alt vi trenger! Trykk Lagre

Kurs14.png

15. Trykk fortsett

Kurs15.png

16. Nå skal vi sette opp kursplanen. Som tidligere nevnt skal vi ha 4 timer på fredagen. Vi fyler inn 4 på fredagen og trykker lag kursplan.

Kurs16.png

17. Systemet skjønner da basert på start og slutttidspunktet at det skal være to økter, og kursplanen er klar. Trykk fortsett.

Kurs17.png

18. Deretter får vi opp en skjerm for deringering av kursbevis. Kursbevismodulen i KursAdmin er litt skranglete, så kursbevis må du nok lage selv manuelt uansett. Trykk Fortsett

Kurs18.png

19. Her skal vi legge til Læremidler på kurset. Dropdown-menyen gir tilgang til noen kategorier, men brettspill passer ikke helt inn i noen av dem. Her kan man da velge f.eks. "Nettressurs" fra dropdown og trykke legge til om det er relevant (veldig praktisk med cheat sheets til Arkham Horror.

Kurs19.png

20. Fyller inn brettspillet, da det er eneste læremiddel, og trykker fortsett

Kurs20.png

21. Her står det informasjon fra studieplanen. Du trenger ikke endre noe av dette. Trykk Lagre og avslutt.

Kurs21.png

22. Nå er kurset ferdig opprettet. Spre ordet! Når dere får påmeldinger, må dere legge deltakerne inn i KursAdmin. Trykk på Legg til deltaker

Kurs22.png

23. Søk deretter etter navnet på personen. Kanskje ligger de i databasen fra før av?

Kurs23.png

24. Ikke det nei... Trykk på Ny registrering.

Kurs24.png

25. Fyll inn nødvendig data pluss så mye ekstra du orker. Trykk Lagre

Kurs25.png

26. Trykk legg til på kurset. Husk at det må være minst to deltakere (kursholder teller ikke) for å få støtte. Gjenta steg 22. til 26. så mange ganger som nødvendig.

Kurs26.png

Dette er alt du trenger å gjøre i forkant av kurset.

Del 2: Etter kurset

27. Når kurset er ferdig trykker du på Frammøtereg.

Kurs27.png

28. Velg kursdagen fra dropdown-menyen og trykk Fyll inn deltakertimer*

  • Her måtte jeg skifte dato bakover i tid ettersom man ikke kan registrere fremmøte før kursdagen er ferdig. Dette har ingenting å si for metoden.

Kurs28.png

29. Fyll inn deretter antall timer deltakeren deltok. Eksempel Navn er selvfølgelig en eksemplarisk kursdeltaker, og var der hele kvelden. Trykk Lagre

Kurs29.png

30. Da har Eksempel 50% tilstedeværelse. Velg så neste kursdag fra dropdown-menyen (det kan være du må vente en uke og typ, holde kursdagen først) og trykk på Fyll inn deltakertimer

Kurs30.png

31. Fyll så inn timene og trykk Lagre.

Kurs31.png

32. Da er vi klar for det økonomiske. Trykk på Økonomi

Kurs32.png

33. Mat og sånn går under Andre kostnader, og kan ikke overskride 500 kr av utgiftene. Her kostet brettspillet 799 og mat og drikke 247. Til høyre ser du søknadsbeløpet som automatisk opprettes basert på lengden av kurset (8 timer * 75 kr/time = 600 kr).

Kurs33.png

34. Fyll inn kostnadene til kurset. Trykk Lagre.

Kurs34.png

35. Trykk på filer og notat

Kurs35.png

36. Her kan man legge inn mye forskjellig, men det mest relevante er å beskrive andre kostnader.

Kurs36.png

37. Beskriver kostandenene på en fancy måte

Kurs37.png

38. Da er vi ferdig! Trykk på Send til godkjenning for å søke om støtte. Det kan være urt å se gjennom at økonomifanen og frammøteregistreringsfanen er riktig før du sender inn.

Kurs38.png

Se også