Forskjell mellom versjoner av «Metagaming»
(Ny side: '''MetaGaming''' er et arrangement for spillinteresserte om alt rundt spilling. Det skal holdes foredrag og utstillinger fra kjente spill-personligheter, utviklere og andre i Norge og ut...) |
(Ingen forskjell)
|
Nåværende revisjon fra 20. nov. 2014 kl. 08:20
MetaGaming er et arrangement for spillinteresserte om alt rundt spilling. Det skal holdes foredrag og utstillinger fra kjente spill-personligheter, utviklere og andre i Norge og utland. Intensjon er å gjøre dette til et årlig arrangement og det er i utgangspunktet ikke være et arrangement hvor man tar med seg eget utstyr, ei heller skal det være mye utstillinger. MetaGaming arrangeres av Hyperion og Kreativ Aktiv Norsk DataUngdom. Vårt fokus skal være alt rundt spillet og spillingen og det skal også bli rom for sosialisering spillere i blant. I motsetning til e-sportarrangementer ellers, hvor fokuset ofte er å tilby konkurranser, skal det være et mer fagrettet fokus. Se på det som en konferanse, en samling for de som er lidenskaplig opptatt av elektronisk sport hvor de kan utveksle erfaringer og utvikle ideer.
Bakgrunn for prosjektet
De siste årene har det oppstått en enorm kultur rundt spill. Ungdom på YouTube legger ut filmer hvor de kommenterer e-sport kamper og spiller gjennom spill mens de fleiper og kommenterer. En slags meta-spill kultur, eller egen kultur rundt spill. Et eksempel er den norske YouTube-duoen PrebzOgDennis som har over 100.000 følgere på sin YouTube-kanal hvor de spiller minecraft og snakker norsk. Hyperion ønsker å skape en møteplass for de norske ungdommene som driver med denne nye kulturproduksjonen rundt spill. Denne kulturen oppsto spontant og har vokst seg stor, men har per idag ingen møteplasser eller andre arenaer for erfaringsutveksling og kompetanseutvikling.
Vi ser et behov og en etterspørsel for en slik arena i det norske meta-spillmiljøet og vi ønsker å skape en. Både for å styrke nivået til de som allerede driver med meta-spilling og samle meta-spillmiljøet, men også for å sikre at dette forsetter å være en ungdomskultur. At det ikke blir slik at kun de som drev med meta-spilling når det tok av tar kontroll over markedet, men at også fremtidig ungdom får kunnskapen og erfaringene til å delta i meta-spillkulturen.
Spillmiljøet i Norge er, sammenlignet med andre land, ikke godt nok. Derfor trenger man et arrangement hvor ungdom med spill som interesse kan delta for å si sine meninger og utveksle ideer. konferansen er et godt tiltak som kan være med å bygge spillmiljøet i Norge, samt bygge eierskap til spillkulturen.
Vi ønsker med det første arrangementet å holde paneldebatt, og ha foredrag om både spillutdanning og utvikling.
Ved å arrangere en årlig utvekslingarena for ungdom som er interessert i kulturen rundt spill, hvor de kan dele sine erfaringer med hverandre og lære fra erfarne aktører, håper vi å ivareta det eierskapet ungdomen nå har skaffet seg til spillkulturen. Vi ønsker også å etablere en varig høgkvalitetsarena hvor fremtidens ungdom også får skoleringen og opplæringen som er nødvendig for å delta i kulturen rundt spill.